FIAT 500 La Prima
První ryze elektrický model značky FIAT
Edice „la Prima“, limitovaná edice navržena pro uvedení nové 500 přichází s vlastním osobitým stylem, exkluzivitou, technologiemi a konektivitou.
Jedná se jednoznačně o FIAT 500, a proto je ztělesněním stylu a pozornosti věnované detailům. Navíc je elektrická a udržitelná. Dokonce i paleta barev byla inspirována přírodou a jejími základními prvky. „la Prima“ je k dispozici ve třech barvách:
- Mineral Grey - Šedá Mineral (metalická) připomínající Zemi.
- Ocean Green - Zelená Ocean (perleťová) představující moře.
- Celestial Blue - Modrá Celestial (třívrstvá), která je poctou nebi.
Zaváděcí edice rovněž zahrnuje full LED světlomety, čalounění eko kůží, 17palcová kola s diamantovou úpravou a chromované prvky kolem oken a na bocích.
Technologie. „la Prima“ je vybavena nejvyspělejšími asistenčními systémy řidiče ADAS, které jsou k dispozici:
autonomním nouzovým brzděním s detekcí chodců a cyklistů, inteligentním rychlostním asistentem a sledováním jízdních pruhů; zadní parkovací kamerou s vysokým rozlišením a naváděcími linkami; inteligentním adaptivním tempomatem (iACC) a udržováním uprostřed jízdního pruhu; automatickými světlomety a automatickým přepínáním mezi potkávacími a dálkovými světly; tísňovým voláním; elektrickou parkovací brzdou.
„la Prima“ je samozřejmě vybavena i autonomním řízením úrovně 2, jako první městský vůz.
Konektivita. Nový infotelematický systém UConnect 5: 7“ TFT obrazovka, rádio s dotykovou obrazovkou 10.25“ a navigací, digitální rádio, bezdrátové funkce CarPlay/Android Auto, telematický box.
Kabriolet „la Prima“ je jediným čistě elektrickým čtyřsedadlovým kabrioletem na trhu. Standardně je dodáván s novou výbavou včetně 85 kW rychlonabíječky a eko kůží čalouněné palubní desky a sedadel.
Nejlepší možný dojezd, dobíjení a jízdní vlastnosti
Při navrhování nového modelu 500 začali inženýři s prázdným listem papíru, díky čemuž mohli pracovat na každém aspektu s maximální pozorností k detailům a zvolit nejlepší možná řešení.
Dojezd a čas dobíjení představují z pohledu zákazníků dva klíčové problémy. Lithium-iontové baterie s kapacitou 42 kWh poskytují nové 500 dojezd v cyklu WLTP až 320 km.
Pro optimalizaci času dobíjení je nová 500 vybavena rychlonabíječkou o výkonu 85 kW, která je uzpůsobena pro extrémně rychlé dobití baterie. Vytvoření dostatečné rezervy energie na 50 km zabere pouhých 5 minut, což je více než průměrný denní nájezd. Rychlonabíječka dokáže baterii nabít na 85 % za pouhých 35 minut. Zásuvka Combo 2 umístěná na pravém zadním bočním panelu vozidla umožňuje připojení k rychlé dobíjecí stanici, pro nabíjení střídavým i stejnosměrným proudem.
K dispozici jsou také řešení pro domácí dobíjení. Zaváděcí edice nové 500 zahrnuje dobíjecí stanici easyWallbox, která může být připojena k běžné domácí elektrické síti. Společnost ENGIE EPS vyvinula tuto stanici exkluzivně pro skupinu FCA a v Evropě ji bude nabízet značka Mopar, což zajistí shodu s uváděnými modely. Jedná se o jednoduché a dostupné „plug-and-charge“ řešení, které lze spravovat přes rozhraní Bluetooth a umožní stabilizovat energetické zatížení při dobíjení 500 v domácích podmínkách, při dobíjecím výkonu až 3 kW. To vše bez nutnosti zásahu kvalifikovaného pracovníka. Stanice easyWallbox je také připravena na upgrade výkonu až na 7,4 kW, což poskytne plné nabití v domácích podmínkách za pouhých 6 hodin. Součástí vozu bude rovněž kabel Mode 3 pro dobíjení u veřejných dobíjecích stanic.
Nová 500 nabízí tři jízdní režimy: Normal, Range a Sherpa, které lze volit na základě vašeho jízdního stylu.
Režim Sherpa optimalizuje všechny dostupné zdroje, aby zajistil, že se dostanete do cíle. Režim Sherpa spravuje několik komponent s cílem snížit spotřebu energie na minimum, přesně tak, abyste mohli pohodlně dosáhnout svého cíle zadaného v navigaci, případně nejbližší dobíjecí stanice. Stejně jako himalájský šerpa, který má na starosti celou expedici a vede ji k cíli, i tento režim se stará o různé parametry: maximální rychlost (omezena na 80 km/h), odezvu plynového pedálu za účelem snížení spotřeby energie a deaktivaci klimatizace a vyhřívání sedadel (řidič má ovšem možnost je kdykoliv zapnout).
Režim Normal je nejblíže typické jízdě se spalovacím motorem, zatímco režim Range aktivuje funkci „one pedal-drive“. Volbou tohoto režimu můžete svou novou 500 řídit pouze s pomocí plynového pedálu. Uvolnění pedálu plynu způsobuje mnohem větší zpomalení než u běžného spalovacího motoru, téměř, jako byste stlačili brzdový pedál. Brzdový pedál je nutné použít pro úplné zastavení, avšak při každodenních jízdách a větších zkušenostech, můžete snadno jezdit pouze pomocí plynového pedálu.